Nejsnazší proces založení běžného účtu v mobilní aplikaci má Air Bank

Agentura Market Vision v průběhu listopadu a prosince 2024 realizovala tržní studii, jejímž cílem bylo zmapování a následné srovnání online procesů sjednání běžného účtu v mobilní aplikaci u nejvýznamnějších tuzemských bank. U každé ze sledovaných společností proběhly dva procesy, přičemž jeden proces k ověření totožnosti žadatele využíval službu Bank ID, druhý využíval biometrii (doložení dokladu totožnosti). Dva procesy proběhly rovněž u společností, které k ověření totožnosti využívají pouze jeden způsob (Česká spořitelna, UniCredit Bank, Partners Banka a Banka CREDITAS). 

Pro celkové vyhodnocení náročnosti procesu sjednání běžného účtu u jednotlivých společností byly agenturou stanoveny koeficienty, které odráží množství úkonů a kroků v rámci celého procesu. Pokud žadatel musel například jednotlivé údaje vypisovat, každý tento úkon byl vynásobený nejvyšším koeficientem ze stupnice. Předvyplněná pole, automaticky vyplněná pole či udělování souhlasů a potvrzení byly naopak násobeny odpovídajícím nižším koeficientem. 

Z celkového koeficientu vyplývá, že nejsnazší proces sjednání běžného účtu v případě využití BankID má Air Bank, na druhém místě je Partners Banka a jako třetí skončila ČSOB. V případě využití biometrie je pořadí společností téměř shodné, liší se pouze v druhém místě, na němž se umístila Komerční banka. 

Pořadí bank dle výsledného koeficientu - BankID 

  1. Air Bank 
  2. Partners Banka 
  3. ČSOB 
  4. Komerční banka 
  5. mBank 
  6. MONETA Money Bank 
  7. Fio banka 
  8. Raiffeisenbank 
  9. Česká spořitelna 

Pořadí bank dle výsledného koeficientu - biometrie 

  1. Air Bank 
  2. Komerční banka 
  3. ČSOB 
  4. Raiffeisenbank 
  5. MONETA Money Bank 
  6. mBank 
  7. Fio banka 
  8. Banka CREDITAS 
  9. UniCredit Bank 

Z tržní studie vyplývá, že v případě využití BankID je proces sjednání běžného účtu výrazně rychlejší než v případě biometrie, v rámci které je požadováno, aby žadatel nafotil dva doklady totožnosti (výjimkou je mBank, u které lze nově od ledna 2025 běžný účet sjednat pouze s občanským průkazem). U některých bank žadatel nemusí dokonce uvádět žádné osobní údaje, veškerá požadovaná data jsou načtena přes BankID a žadatel je následně musí pouze zkontrolovat (Partners Banka nevyžaduje ani jejich kontrolu). 

V případě biometrie se musí u všech sledovaných společnost navíc každý žadatel ověřit pomocí tzv. penny transferu, tedy ověřovací platby ve výši 1 Kč. Některé banky dále požadují, aby žadatel nahrál selfie fotku, selfie video, gesto nebo doklad o stávajícím účtu. 

Tuzemské banky následně všem žadatelům musí ze zákona (Zákon č. 253/2008 Sb.) položit otázky v rámci AML a KYC dotazníků, které slouží k identifikaci a kontrole klienta. I zde jsou mezi společnostmi značné rozdíly. Zatímco některé banky pokládají pouze 4 otázky, u některých společností jich musí žadatel zodpovědět 11. Nejčastěji však tuzemské banky v rámci tohoto dotazníku zjišťují žadatelův daňový domicil, zdroj jeho příjmů či účel účtu. 

V rámci procesu sjednání běžného účtu některé banky rovněž žadateli nabízejí další její produkty a služby. Nejčastěji se jedná o debetní platební kartu, kterou žadatel u některých společností získá automaticky jako součást balíčku s běžným účtem. Na trhu však stále existují banky, u kterých si žadatel o debetní kartu musí zažádat až po aktivaci běžného účtu, během procesu sjednání běžného účtu mu to banka neumožňuje. A například Česká spořitelna, ČSOB a UniCredit Bank žadateli automaticky sjedná virtuální kartu (pokud má žadatel zájem o plastovou, může si ji rovněž objednat). 

Přibližně polovina sledovaných bank potom žadatelům v procesu nabízí spořicí účet, v případě Air Bank a UniCredit Bank je dokonce sjednán automaticky bez nutnosti o něj žádat. 

Kromě hlediska náročnosti procesu sjednání běžného účtu dle stanoveného koeficientu agentura Market Vision srovnávala jednotlivé procesy rovněž z hlediska časové náročnosti a subjektivního hodnocení pomocí metody SUS. 

V případě zájmu o bližší informace kontaktujte: Michal.Skalicky@marketvision.cz (+420 702 077 103)