Lidé si je představují jako fantomy s falešným knírkem, kteří tajně nakukují do provozoven, aby šéfovi řekli, co se v jeho podniku ve skutečnosti děje. Řeč je o mystery shopperech, postavách z filmových komedií i z reálných historek. V opravdovém světě skutečně existují a zůstanou i v době digitálních technologií. „Budoucnost je taková, že lidé otestují roboty,“ předpovídá Václav Šojdel, prezident mezinárodní asociace mystery shoppingových firem MSPA.
Co podle vás bude mystery shopping v době nových technologií formovat?
I přestože ve velkém roste objem digitálních technologií, stále vidíme poměrně značný růst v klasických formách mystery shoppingu. Ale sledujeme i nové moderní formy prodeje, různé digitální technologie, dotykové panely a podobně. Sektor obsluhy přes tyto nástroje roste a budoucnost je taková, že lidé otestují roboty. Tady určitě lze očekávat další dynamický růst.
Jste ve vedení mezinárodní mystery shoppingové organizace. Jaký je rozdíl mezi Českem a ostatními zeměmi?
Co vidíme, je komoditizace odvětví. Třeba ve Spojených státech to nejsou jen agentury, kdo nabízí tyto služby, ale třeba i individuální osoby. Nabízejí, že otestují nějakou provozovnu, když dostanou bezplatnou konzumaci. V Asii do toho mnohem více vstupují moderní digitální technologie nebo nástroje umělé inteligence. Obrovskou roli v oboru hrají kulturní odlišnosti. Jinak se dělá mystery shopping v jižní Americe, jinak v jižní Evropě, jinak ve Skandinávii.
Celý článek si můžete přečíst zde: e15.cz - Brzy bude naší prací testovat roboty, říká šéf mezinárodní asociace mystery shoppingu