Tým INeCIM pro Vás zpracoval krátkou studii zaměřenou na používání emocí v komunikaci pojišťoven ve vztahu ke klientům. Jaké emoce jsou nejčastěji využívány a jaký to má vliv na lidské vnímání a rozhodování klientů? To je otázka, na kterou jsme se v rámci této studie pokusili nalézt odpověď.
Reklama je placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky, mající obvykle za cíl zvýšení prodeje. Reklamní kampaně se snaží ovlivnit způsob, jakým se spotřebitelé dívají sami na sebe a jakým způsobem pro ně může být koupě určitých produktů výhodná. Zpráva předávaná prostřednictvím těchto reklam ovlivňuje nákupní rozhodování spotřebitelů. Je velmi důležité najít vhodný typ reklamy, který osloví zvolenou cílovou skupinu potenciálních kupujících a přesvědčí je ke koupi komunikovaného produktu. K tomu se využívá mnoha nástrojů. Mezi ty nejčastější a nejefektivnější patří chytlavé fráze a využívání emocí a mezilidských vztahů.
Realita je taková, že se používají nevhodné emoce v nevhodný čas. První chybou je samoúčelné působení bez vazby na propagovaný produkt, druhou chybou je povrchnost. Aby reklama skutečně účinně fungovala, je zapotřebí oslovovat hlubší emoce, tedy pudy. Jedná se o automatizované reakce s vysokou prioritou. Když zapůsobíte na hlubinné emoce, získáte celkem jednoznačnou reakci.
Pojišťovnictví je velmi specifické v oblasti propagace a reklamy. Snaží se totiž o prodej produktu, který je pro obyčejné lidi nezajímavý a nudný, musí komunikovat nepříjemné životní situace, které většina lidí radši vytěsňuje z hlavy. Lidé nechtějí trávit svůj čas přemýšlením o pojištění – to platí především pro mladou generaci. Pojišťovny se tedy snaží upoutat pozornost pomocí využívání emocí, a to jak pozitivních, tak těch negativních. Ne vždy má využívání emocí (zvláště pak těch negativních) za následek zvýšení prodeje – naopak, nevhodně zvolený druh emoce může způsobit i jeho pokles.
Jak se pojišťovny snaží propagovat své produkty a jaký to má vliv na lidské vnímání a rozhodování? To je otázka, na kterou jsme se v rámci této studie pokusili nalézt odpověď. Konkrétně jsme se zaměřili na segment životního pojištění, kde je využívání emocí a mezilidských vztahů běžné.